Vergroot je ondersteuningskracht: Geef complimenten!

Veel mensen hebben in hun werk behoefte aan ondersteuning. Vaak realiseren leidinggevenden zich niet hoeveel invloed hun ondersteuning heeft op de gevoelswereld van hun medewerkers. In dit artikel geef ik je een aantal suggesties om je ondersteuningskracht te vergroten door de kwantiteit én kwaliteit van jouw complimenten te verbeteren.


Teamwork

Lang niet iedereen is zich bewust hiervan. Sommige mensen zeggen zelfs ‘Ik heb geen behoefte aan ondersteuning, want ik kan prima mijn eigen boontjes doppen’; alsof het één het ander zou uitsluiten. Toch hebben de meeste mensen meer plezier in hun werk als ze regelmatig een compliment ontvangen, het vertrouwen krijgen om hun werk op hun eigen manier in te vullen of aangemoedigd worden om zich verder te ontplooien.

Hoe goed ben jij in een compliment geven?

Beantwoord eerst de volgende vragen:

  • Hoeveel complimenten heb jij gisteren aan een ander gegeven?
  • Hoe vaak heb je gisteren iemand aangesproken op iets dat hij of zij niet helemaal goed deed?
  • Geef je je complimenten doorgaans
    – geprogrammeerd of spontaan?
    – tegen iemand persoonlijk of tegen een groep mensen?
    – in algemene termen of gericht op concreet gedrag?
    – direct of enige tijd later?

Onderzoek je belemmeringen

Als je je voorstelt dat je vaker complimenten zou geven aan je medewerkers, collega’s, of klanten: welke belemmerende gedachten komen er dan in je op?
Bijvoorbeeld:

  • “Dan vinden ze me een slijmbal”
  • “Ze moeten gewoon hun werk doen, ook zonder complimenten”
  • “Dan kom in niet meer geloofwaardig over als ik ook een keer kritiek wil geven”
  • “Dat past niet in de cultuur van de organisatie”

Realiseer je bij al dit soort overtuigingen de enorme impact van complimenten.

Iemand een compliment geven, betekent iemand erkenning geven. En erkenning is een basisbehoefte van ieder mens.

Niemand wordt chagrijniger van een compliment, iedereen gaat zich er in zekere mate emotioneel beter van voelen.

De sfeer wordt prettiger en meer ontspannen, en de mensen raken meer gemotiveerd om zich in te zetten voor de gemeenschappelijke doelen.

Vergroot de kwaliteit van je complimenten

Ik geef je hier drie concrete aanwijzingen om de kwaliteit van een compliment geven te vergroten. Hierdoor zullen ze meer impact op de ander hebben.

  1. Complimenten worden krachtiger naarmate ze spontaner zijn, gericht zijn tegen iemand persoonlijk, direct worden gegeven en gericht op zijn concreet waarneembaar gedrag.
  2. Je kunt een compliment geven aan anderen over de behaalde resultaten, maar je kunt ook hun inzet en voortgang aanmoedigen.
  3. Complimenten moeten echt zijn. Dat wil in eerste instantie zeggen: oprecht. Maar echt staat ook voor:
    E   xpliciet
    C   ompromisloos
    H   artelijk
    T    ijdig

Ik wens je veel plezier en inspiratie bij het geven van complimenten!

Meer over Coachend leidinggeven

Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor Coachend leidinggeven? Lees dan:

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.

Toolbox voor coaches, trainer en teamcoaches

Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:

Opleidingen over Coachend leidinggeven

Zoek je een opleiding waarin je meer leert over Coachend leidinggeven? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

 

1) Bron: Gung Ho! – Ken Blanchard, Sheldon Bowles

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen

  • Wil je Trainer en/of Coach worden?

    Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…

  • NOBTRA erkend Trainer Worden?

    Je wordt gemakkelijk Trainer NOBTRA met de Post-HBO Trainer Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid van Blankestijn &…

  • Samenwerken met verschillende persoonlijkheden

    Mensen zitten verschillend in elkaar, ze denken anders, reageren anders, communiceren anders. Dat maakt samenwerken leuk én lastig.…

  • Gecertificeerd Coach worden op Top 5 Coachingsthema’s

    Uit het onderzoek van Psychologie Magazine komt een top 5 aan coachingsthema’s naar voren waarvoor mensen een coach…


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!